Kotányi a tajomná ingrediencia EDI
Nenahraditeľné EDI
EDI? Sotva si to všimnem, proste to funguje! Takto vníma EDI Martin Lorenz.
Pán Lorenz zastával funkciu riaditeľa IT v minulom roku a teraz je zodpovedný aj za všetky záležitosti týkajúce sa EDI u výrobcu korenia Kotányi. Úroveň dôležitosti EDI nie je zrejmá, pokiaľ sa nepozrieme na objem údajov spracovávaných prostredníctvom EDI každý rok.
V Kotányi to predstavuje v priemere 250 000 EDI správ ročne, ktoré si vymieňa prostredníctvom EDI platformy eXite od EDITELu. Pre Kotányi je najvyššou prioritou rýchlosť, pretože objednávky musia byť vybavené do 24 hodín. Všetky objednávky (ORDERS) prijaté do 11:00 hod sú zákazníkom doručované ešte v ten istý deň. Väčšinou tieto objednávky môžu obsahovať viac ako 150 rôznych tovarových položiek, ako vysvetľuje Martin Lorenz:
Bez EDI by bolo nemožné spracovať tieto objednávky v takom krátkom časovom úseku.
Pokiaľ ide o elektronickú výmenu dát v spoločnosti zaoberajúcej sa exportom – mimochodom, Kotányi vyváža 71% svojej celkovej produkcie – spoločnosť je skutočným priekopníkom. Spoločnosť Kotányi si vymieňa správy prostredníctvom eXite celkovo naprieč ôsmimi krajinami. Okrem Rakúska spolupracujú s Nemeckom, Českou republikou, Chorvátskom, Maďarskom, Poľskom, Slovinskom a Slovenskom. Podľa pána Lorenza to na medzinárodnej úrovni taktiež funguje hladko:
V celej Európe sa väčšinou zaoberáme rovnakými obchodnými reťazcami, čo sa premieta do množstva synergií.
Skutočnosť, že všetky pobočky fungujú centrálne prostredníctvom spoločného systému ERP (Infor), je tiež veľkou výhodou.
Podpora zo strany EDITELu sa zvyčajne vyžaduje len pri rozširovaní systému. V nedávnej minulosti sem patrilo napríklad zavedenie spracovania faktúr a dobropisov (INVOIC) prostredníctvom EDI v Maďarsku. Implementácia elektronického podpisu v Českej republike a zavedenie elektronických príjemiek (RECADV) pre Spar v Slovinsku. Vo väčšine prípadov tieto špeciálne EDI požiadavky definuje zákazník.
Robíme všetko, čo je v našich silách, aby sme implementovali takéto požiadavky zákazníkov maximálne do jedného až dvoch týždňov, povedal Martin Lorenz.
Pokiaľ ide o vlastných zamestnancov spoločnosti, Kotányi je v oblasti EDI veľmi inovatívny. Jedným z príkladov je systém buyIT, online objednávkový EDI portál, ktorý Kotányi využíva pre svojich servisných zamestnancov v teréne. Umožňuje im spracovávať objednávky on-line, v čase kedy sú ešte u zákazníka alebo krátko na to, pomocou počítača alebo tabletu, čo podľa pána Lorenza dáva našim zamestnancom v teréne prehľad o aktuálnych objednávkach.
Čo sa týka otázky budúcich rozšírení a vylepšení v oblasti EDI, domnieva sa, že najväčší potenciál spočíva v spracovaní platieb, čo je dôvod, prečo plánuje v budúcnosti podporiť zavedenie platobných avíz (REMADV). Pre nového riaditeľa IT je najdôležitejšie „jednoducho to, že všetko prebieha tak hladko ako predtým, pretože si nemôžeme dovoliť aby naše výrobky meškali s dodávkou ani len jeden deň.“ Teraz aj v budúcnosti táto „tajná ingrediencia“ EDI zabezpečí, aby sa také niečo nestalo.
Deň v Kotányi podľa čísiel
- 1 milión vyrobených produktov
- 4 500 rôznych čísel artiklov
- 3 000 – 5 000 objednaných položiek
- až 1 000 EDI správ
- klienti vo viac ako 40 krajinách
- 24 hodín od objednávky po doručenie
O Kotányi
Spoločnosť Kotányi, ktorá bola založená v roku 1881 v maďarskom meste Szeged, je jedným z najúspešnejších rodinných podnikov v Rakúsku. Okrem toho, že je lídrom na trhu v Rakúsku, patrí táto spoločnosť špecializujúca sa na korenie aj medzi top značky na trhu v 20 krajinách strednej a východnej Európy. Po zvýšení predaja o 5 percent na celkovo 165 miliónov EUR v roku 2018 spoločnosť Kotányi aj naďalej rastie. Spoločnosť sídli vo Wolkersdorfe v Dolnom Rakúsku a má 570 zamestnancov.
Symbolic image copyright Kotányi
Logo copyright Kotányi